Strona główna / Rodzina

Rodzina

Dlatego też najlepsze rezultaty osiągają zespoły niefor- : malne, powstające na zasadzie wspólnych preferencji i kształtującej się w oparciu o nie sympatii. Są to najczęściej tan­demy, składające się ...

Na ile wolny może być zarówno scenograf, jak i aktorzy poddani kierownictwu reżysera i ograniczeniom narzuconym przez utwór, sposób odczytania go, przyjętą konwencję reali­zacji itp., to kwestie — jak...

Narzuca się tu istotne podobieństwo z architekturą. Polega ono poza wymienioną już koniecznością godzenia wymogów estetycz­nych z funkcjonalnymi — przede wszystkim na tym, że w przypadku obu tych dzie...

Nie tylko dekoruje scenę, ale również — czy raczej przede wszystkim — musi rozwiązać zadanie, które stawia mu fikcja dramatyczna. Przy czym jak słusznie zauważa Z. Strzelecki, dodatkowe utrudnienie wy...

Za pomocą dekoracji i oświetlenia, stwarza on topografię wyznaczającą ruch sceniczny. Poza zmiennymi niezależnymi od samego . twórcy, takimi jak: strona finansowa czy poziom pracowni j wykonujących za...

Zatem obok funkcjonalności i artystyczności, elemen­tem konstytutywnym scenografii (teraz w odróżnieniu od ar­chitektury) jest niezmiernie ważny aspekt semantyczności. Wydaje się on istotny nie tylko ...

Na użytek obecnych rozważań szczególnie istotne jest jednak przeanalizowanie funkcji raczej zewnętrznych (dla widzów), mających bezpo­średnie znaczenie dla procesów odbioru, komponentu prag­matycznego...

A jeśli spojrzymy na te stabilne znaki od strony na­tury ich tworzyw i stwierdzimy, iż reprezentują one, mówiąc prymi­tywnie, różnoraką materię stałą – nieorganiczną i organiczną – czyli ż...

Wyrażają om przeko­nanie, że analiza semiologiczna ogniskując się na elementach trwałych, jakimi są znaczenia, nie dociera do spektaklu e- atralnego, fenomenu ulotnego i oddziaływującego głownie na em...

Wydaje się, że i w tym przypadku rola scenografii jest ogromna. Przede wszystkim dlatego, że poprzez bezpośrednie oddziaływanie jakościami zmysłowymi wytwarza nastrój ogar­niający uczestników, przez c...

Mimo że za­danie teatru z pewnością nie sprowadza się do realizowania procesów komunikacji i funkcji poznawczej, nie wiadomo do­tąd na czym w istocie polega jego odbiór. Wiadomo nato­miast, że w proce...

Wykorzystanie jej na nasz uży­tek jest wyjściem już poza główny tok analiz autora, który badając przede wszystkim istotę dzieła teatralnego samego w sobie, nie interesował się scenografią stanowiącą s...