Dlatego też najlepsze rezultaty osiągają zespoły niefor- : malne, powstające na zasadzie wspólnych preferencji i kształtującej się w oparciu o nie sympatii. Są to najczęściej tandemy, składające się ...
Na ile wolny może być zarówno scenograf, jak i aktorzy poddani kierownictwu reżysera i ograniczeniom narzuconym przez utwór, sposób odczytania go, przyjętą konwencję realizacji itp., to kwestie — jak...
Narzuca się tu istotne podobieństwo z architekturą. Polega ono poza wymienioną już koniecznością godzenia wymogów estetycznych z funkcjonalnymi — przede wszystkim na tym, że w przypadku obu tych dzie...
Nie tylko dekoruje scenę, ale również — czy raczej przede wszystkim — musi rozwiązać zadanie, które stawia mu fikcja dramatyczna. Przy czym jak słusznie zauważa Z. Strzelecki, dodatkowe utrudnienie wy...
Za pomocą dekoracji i oświetlenia, stwarza on topografię wyznaczającą ruch sceniczny. Poza zmiennymi niezależnymi od samego . twórcy, takimi jak: strona finansowa czy poziom pracowni j wykonujących za...
Zatem obok funkcjonalności i artystyczności, elementem konstytutywnym scenografii (teraz w odróżnieniu od architektury) jest niezmiernie ważny aspekt semantyczności. Wydaje się on istotny nie tylko ...
A jeśli spojrzymy na te stabilne znaki od strony natury ich tworzyw i stwierdzimy, iż reprezentują one, mówiąc prymitywnie, różnoraką materię stałą – nieorganiczną i organiczną – czyli ż...
Wyrażają om przekonanie, że analiza semiologiczna ogniskując się na elementach trwałych, jakimi są znaczenia, nie dociera do spektaklu e- atralnego, fenomenu ulotnego i oddziaływującego głownie na em...
Wydaje się, że i w tym przypadku rola scenografii jest ogromna. Przede wszystkim dlatego, że poprzez bezpośrednie oddziaływanie jakościami zmysłowymi wytwarza nastrój ogarniający uczestników, przez c...
Mimo że zadanie teatru z pewnością nie sprowadza się do realizowania procesów komunikacji i funkcji poznawczej, nie wiadomo dotąd na czym w istocie polega jego odbiór. Wiadomo natomiast, że w proce...









