Krytyk nie dostrzega, iż w owej inscenizacji przede wszystkim scenografia — poprzez stworzenie formalnych warun­ków — spowodowała likwidację dystansu i zaangażowanie odbiorców do tego stopnia, by mogł...

Wywołuje to zastrzeżenia co do jego znajomości prob­lemów teatru. Jeśli (abstrahując od scenografii) weźmiemy pod uwagę, iż w ocenie przedstawień biorących udział w fes­tiwalu dyplomów, główny nacisk ...

Za Ingardenem polegało by to na° dotarciu do wartości artystycznych poprzez przedmiot estetyczny, który powstał na mocy naszego przeżycia, na ana­lizie samych jakości artystycznych, dzięki którym — mi...

Dla twórców teatru, których celem jest osiągnięcie zwar- j tej całości spektaklu stanowiącego realizację utworu drama- j tycznego, nie jest sprawą istotną, kto poddał pomysł sposobu j rozwiązania scen...

Od początku XX w. (w poezji znacznie wcześniej) rani ona też i zawodzi oczeki­wania odbiorcy, a czyni tak świadoma oddziaływania swoich technik artystycznych. C. G. Jung w opublikowanej w 1932 r. rozp...

Tymczasem dzieło Joyce’a (a można ten przykład znakomicie i to ! z wielu względów przenieść na dziedzinę sztuk plastycznych) j okazuje prawdziwą „bezwzględność wobec życzliwej, podyk­towanej chęcią zr...

Wywodzi się stąd np. upadek i „niemożliwość” takich działów sztuki jak portret, malar­stwo religijne i sztuka polityczna pojmowana jako sui generis postać sztuki religijnej. Sztuka sama wyznacza sobie...

Wszystko to nie oznacza, oczywiście, aby dzieło sztuki od­wracało się od swego rozmówcy czy też uchylało się od rozmowy z nim. Zmusza go natomiast do wejścia w inny ro­dzaj relacji ze sztuką, w której...

Jest ona pozytywnym składnikiem dramatu; jawi się bowiem nie jako przepaść, lecz jako polegry, na które można wkroczyć lub nie, lecz wkroczywszy weń wraca się stamtąd z innym stanem świadomości nie pr...

Jest ono niewyczerpywalne, ale też właśnie dlatego domaga się odczytywania go wciąż, na nowo, z pominięciem estetycznego stereotypu. Czy oznacza to, że sztuka współczesna wymusza na od­biorcy aż tak w...

Nieodpowiedzialność zamienia się tu w ja­kość – estetycznie pożądaną, przez którą twory te istnieją i przemawiają do nas rzeczywiście. Oszukiwalibyśmy się jako istoty ludzkie gdybyśmy demonstrow...

Odkrywając proste doświadczenie przy­jemności odkrywa innego rodzaju prawdę o sytuacji ludzkiej i inne doświadczenie człowieczeństwa. Tak więc okazuje się, że rejony „wysokiej” kultury nie mają monopo...

1...1920212223...31