Wywołuje to zastrzeżenia co do jego znajomości prob­lemów teatru. Jeśli (abstrahując od scenografii) weźmiemy pod uwagę, iż w ocenie przedstawień biorących udział w fes­tiwalu dyplomów, główny nacisk ...

Za Ingardenem polegało by to na° dotarciu do wartości artystycznych poprzez przedmiot estetyczny, który powstał na mocy naszego przeżycia, na ana­lizie samych jakości artystycznych, dzięki którym — mi...

Dla twórców teatru, których celem jest osiągnięcie zwar- j tej całości spektaklu stanowiącego realizację utworu drama- j tycznego, nie jest sprawą istotną, kto poddał pomysł sposobu j rozwiązania scen...

Od początku XX w. (w poezji znacznie wcześniej) rani ona też i zawodzi oczeki­wania odbiorcy, a czyni tak świadoma oddziaływania swoich technik artystycznych. C. G. Jung w opublikowanej w 1932 r. rozp...

Tymczasem dzieło Joyce’a (a można ten przykład znakomicie i to ! z wielu względów przenieść na dziedzinę sztuk plastycznych) j okazuje prawdziwą „bezwzględność wobec życzliwej, podyk­towanej chęcią zr...

Wywodzi się stąd np. upadek i „niemożliwość” takich działów sztuki jak portret, malar­stwo religijne i sztuka polityczna pojmowana jako sui generis postać sztuki religijnej. Sztuka sama wyznacza sobie...

Wszystko to nie oznacza, oczywiście, aby dzieło sztuki od­wracało się od swego rozmówcy czy też uchylało się od rozmowy z nim. Zmusza go natomiast do wejścia w inny ro­dzaj relacji ze sztuką, w której...

Jest ona pozytywnym składnikiem dramatu; jawi się bowiem nie jako przepaść, lecz jako polegry, na które można wkroczyć lub nie, lecz wkroczywszy weń wraca się stamtąd z innym stanem świadomości nie pr...

Jest ono niewyczerpywalne, ale też właśnie dlatego domaga się odczytywania go wciąż, na nowo, z pominięciem estetycznego stereotypu. Czy oznacza to, że sztuka współczesna wymusza na od­biorcy aż tak w...

Nieodpowiedzialność zamienia się tu w ja­kość – estetycznie pożądaną, przez którą twory te istnieją i przemawiają do nas rzeczywiście. Oszukiwalibyśmy się jako istoty ludzkie gdybyśmy demonstrow...

Odkrywając proste doświadczenie przy­jemności odkrywa innego rodzaju prawdę o sytuacji ludzkiej i inne doświadczenie człowieczeństwa. Tak więc okazuje się, że rejony „wysokiej” kultury nie mają monopo...

Wrażliwość „Kamp”. zakłada wprawdzie aprobatę natury ludzkiej, jest przychylna temu, co ją cieszy, od kiczu różni się jednak tym, że uwzględnia w tej naturze całą jej zło­żoność — potrzebę nie tylko p...

1...2526272829...37