Świat przedstawiony utwo­rów literatury popularnej formował się pod presją marzeń i pragnień przeciętnych czytelników. Nic więc dziwnego, że powieściowe mitotwórstwo jawiło się przeciętnemu czytelni­k...

Wyobraźnia mityczna implikuje zawsze akt wiary. W wypodku odbioru zmitologizowanych treści li­teratury popularnej nie zachodzi potrzeba odwoływania się do zewnętrznych kryteriów. Mity tej literatury s...

Od grozy istnieje tu naturalne-przejście ku dobroci, ku mitowi Litoś­ciwego człowieka i jego harmonijnych i radosnych związkach ze światem. Prawo happy endu jest jednym z najważniej­szych motywów tej ...

Dlatego właśnie „baśń czarodziejska”, która spełnia wszsytko, czego żąda od niej publiczność, pełna jest ™MwyIs- łych pomysłów, fantazmatów, niezwykłych szaleństw. Na tej drodze pisarz łatwiej uzyskuj...

Pragnienie dobra, pięk­na, prawdy i miłości idzie w parze z potrzebą sensacji, nie­zwykłych przeżyć i ułatwiającej życie dydaktyki. Ucieczka w egzotykę środowisk i obyczajów, kult dla , ludzi niezwyk­...

Uświadomiono sobie wówczas w całej pełni fakt urbani- zowania się literatury. Miasto nie tylko rodziło nowe rzesze czytelników, nie tylko kształtowało prawa rynku czytelni­czego, lecz. także krąg boha...

Wielki rozziew między elitarną literaturą dla ludzi wykształconych, a tzw. li­teraturą rynkową stał się faktem.. Wielkiemu kultowi. sztuki elitarnej towarzyszyły cierpienia improdUktywizmu, świadcząc,...

Okładkę kolorową z .podróżą w brzuchu zastrzelonego .słonia. Okłądkę kolorową z haremem zgwałconych hrabin na Saharze. Okład­kę kolorową z następcą tronu u stóp demonicznej brunetki. Okładkę kolorową ...

Zdaniem wielu publicystów i’ krytyków młodopolskich, po­jawienie się w kulturze literatury rynkowej i jej trywialnego obiegu wyrastało przede wszystkim z potrzeby rozrywki i łat­wego pocieszenia...

Również zdaniem Romana Dmowskiego, który podobnie jak inni przywódcy Narodowej Demokracji żywo interesował się powieścią popularną, przeciętna skala wymagań czytelmka po­wieści sprowadza się do potrze...

W arystokratycznej krytyce literatury popularnej daje o’ sobie znać nietzscheańsko-artystowska pogarda dla filistra, niejako naturalnego odbiorcy tego typu płodów. Ostrosc ocen jaka się tu zarys...

Daje on upust swojej indywidual­nej żądzy twórczej. Artysta obiektywny, literat, pisze niejako swoje dzieło pod okiem tłumu, na życzenie mas, wsłuchując się w szepty i podszepty przyszłych jego odbior...