Pr wa czytelniczego rynku istotnie działają w wielu kierunkach .głównie jednak literatura popularna rządzi się prawem redukcji i uproszczenia. Skomplikowanie „literatury wyso kiej” zastępuje wypróbow...
W świetle znanych zjawisk „literatura wysoka” w obu epokach była sferą mrocznej wizji życia, dziedziną dekadentyzmu i intelektualizmu, literatura popularna natomiast stanowiła jej przeciwwagę jako s...
Świat przedstawiony utworów literatury popularnej formował się pod presją marzeń i pragnień przeciętnych czytelników. Nic więc dziwnego, że powieściowe mitotwórstwo jawiło się przeciętnemu czytelnik...
Wyobraźnia mityczna implikuje zawsze akt wiary. W wypodku odbioru zmitologizowanych treści literatury popularnej nie zachodzi potrzeba odwoływania się do zewnętrznych kryteriów. Mity tej literatury s...
Od grozy istnieje tu naturalne-przejście ku dobroci, ku mitowi Litościwego człowieka i jego harmonijnych i radosnych związkach ze światem. Prawo happy endu jest jednym z najważniejszych motywów tej ...
Dlatego właśnie „baśń czarodziejska”, która spełnia wszsytko, czego żąda od niej publiczność, pełna jest ™MwyIs- łych pomysłów, fantazmatów, niezwykłych szaleństw. Na tej drodze pisarz łatwiej uzyskuj...
Pragnienie dobra, piękna, prawdy i miłości idzie w parze z potrzebą sensacji, niezwykłych przeżyć i ułatwiającej życie dydaktyki. Ucieczka w egzotykę środowisk i obyczajów, kult dla , ludzi niezwyk...
Uświadomiono sobie wówczas w całej pełni fakt urbani- zowania się literatury. Miasto nie tylko rodziło nowe rzesze czytelników, nie tylko kształtowało prawa rynku czytelniczego, lecz. także krąg boha...
Wielki rozziew między elitarną literaturą dla ludzi wykształconych, a tzw. literaturą rynkową stał się faktem.. Wielkiemu kultowi. sztuki elitarnej towarzyszyły cierpienia improdUktywizmu, świadcząc,...
Okładkę kolorową z .podróżą w brzuchu zastrzelonego .słonia. Okłądkę kolorową z haremem zgwałconych hrabin na Saharze. Okładkę kolorową z następcą tronu u stóp demonicznej brunetki. Okładkę kolorową ...
Zdaniem wielu publicystów i’ krytyków młodopolskich, pojawienie się w kulturze literatury rynkowej i jej trywialnego obiegu wyrastało przede wszystkim z potrzeby rozrywki i łatwego pocieszenia...
Również zdaniem Romana Dmowskiego, który podobnie jak inni przywódcy Narodowej Demokracji żywo interesował się powieścią popularną, przeciętna skala wymagań czytelmka powieści sprowadza się do potrze...









