Odkrywając proste doświadczenie przyjemności odkrywa innego rodzaju prawdę o sytuacji ludzkiej i inne doświadczenie człowieczeństwa. Tak więc okazuje się, że rejony „wysokiej” kultury nie mają monopo...
Wrażliwość „Kamp”. zakłada wprawdzie aprobatę natury ludzkiej, jest przychylna temu, co ją cieszy, od kiczu różni się jednak tym, że uwzględnia w tej naturze całą jej złożoność — potrzebę nie tylko p...
„Kamp” zaś ze swoją wrażliwością na wszystko „co się nie mieści”, „co przerasta”, co jest „inne jest zaprzeczeniem stereotypu; dlatego przynależy on do rejonu sztuki po prostu, a nie do „sztuki popul...
Świadomość ta zakłada jako możliwy dla sztuki mecha- i nizm „spłaszczenia” wartości i jakości do mniej więcej jednakowego poziomu, w. miejsce nieodłącznego od sztuki procesu różnicowania; jednorodn...
W rezultacie musiałaby być tak .jak „ideał obywatela Szczęścia” narażona na inwektywy Antygony, a to nie wystawiałoby jej dobrego świadectwa. Jako szczególnie ważny problem rysuje się tutaj sprawa sk...
Inaczej znajdziemy się w sytuacji owego Chmczyka z wiersza Ezry Pounda, który śnił, że jest ptakiem, pszczołą i motylem, i nie rozumiał dlaczego miałby się czuć czymś innym. Wprawdzie poeta obdarzył s...
Otóż nie. Zjawiska ,lampowe” witamy wprawdzie błyskawicznym ruchem przyswojenia, ale dla wyrażenia tego faktu sięgamy do zasobu językowego zupełnie innego niż ten, którym operuje klasyczna estetyka....
Czy zasada konieczności dystansu (a więc jeszcze jeden rodzaj powinności) oznacza, że sztuka w ogóle nie może być popularna? Odpowiedź brzmi: może, ale nie jako sztuka popularna, lecz jako popularnoś...
A raczej nie nowy, lecz taki jaki sztuka już niegdyś znała pomagając człowiekowi w trudnym prócesie zakotwiczania się w świecie wciąż od nowa i w stanowieniu w nim sensu.Sytuacja sztuki aktualnej uka...
Preferencje, które powstają w toku takiego procesu nie dają się już sprowadzić do różnicy „gustów”, lecz do indywidualnych różnic w kontakcie ze światem, kontakcie nie poprzez stereotyp, bo stereoty...
Dwie pierwsze — sztuka .jako sanktuarium i jako czynnik podnoszący życie — to role grane przez klasyków. Współczesna sztuka, zasadzająca się na przeżywaniu Jej razem z przeżywaniem świata, jest post...
We wspólnocie tej postawy świat i sztuka stają się bliższe sobie, gdyż sztuka nie przeciwsta-wda się już światu tak ostro jak to się działo jeszcze w latach sześćdziesiątych. Dawny intelektualizm zos...









