Zatem ważność scenografii polega na tym, że — obok ak torów — spełnia ona w sposób bezpośredni wyakcentowane przez autora funkcje odtwarzania i reprezentacji. Działanie scenografa zasadzające się na p...
Wszystko to posiada ogromne znaczenie dla powstawania przedmiotów estetycznych a zatem również ukazywania istnienia lub braku wartości estetyczny dzieła oraz jego wykonania. Nie należy przy tym zapom...
Jednakże dopiero wówczas będziemy mogli dowodzić w sposób uprawniony, że w danej inscenizacji scenografia wpłynęła dodatnio (lub ujemnie) na ukazanie wartości estetycznej {a więc przyczyniła się do ...
Nie mogą być one bowiem wyrazem uznania dla scenografii jako elementu całości, lecz dla jakości wystroju sceny traktowanego jako obraz malarski. Z tych samych powodów niechętnie prezentują oni, cho...
Zamysł tych rozważań zrodził się z obserwacji codziennej praktyki twórców teataru, z rozmów z nimi, oraz z porównywania własnych ocen osiąganych przez nich rezultatów, Z reakcjami innych na tworzoną...
Nie dlatego również, że zaisługi scenografa są najczęściej przemilczane; ale znamienne — także i wtedy (a może szczególnie wówczas), gdy jego wkład, krytyk kwituje grzecznościową uwagą o pięknie kos...
Moje obserwacje dotyczą głównie środowiska twórców łódzkich, którzy z uwagi na poruszony wcześniej aspekt preferencji związanych z doborem współtwórców reprezentujących podobne dążenia artystyczne, ...
Sądzę, iż scenografia Dietrych bogata w pomysły i charakteryzująca się indywidualnym stylem plastyki, każdorazowo przyczynia isię do realizacji przedstawienia jako całości skorelowanych ze sobą elem...
Decydującym był jednak fakt, żę obejrzałam ową inscenizację dwukrotnie, na dwu różnych scenach. Na Scenie Kameralnej teatru elbląskiego — bowiem przygotowano ją dla tej sceny jako przedstawienie absol...
Wystawiany był przy ogromnym aplauzie w większości młodej widowni, z bardzo dobrymi recenzjami krytyków. Elbląska dekoracja posiadała jedną odsłonę. Wypełniała ona połowę wydłużonej sali widowiskowej,...
Poza powierzchnią saloniku i ogrodu, trzeci plan tworzyło miejsce poza opłotkami, przejście biegnące dookoła dekoracji. Owo rozwiązanie topografii —• niemożliwe do zre- f alizowania na scenie pudełkow...









